Sterk Techniekonderwijs Noordoost-Friesland

Over Sterk Techniekonderwijs

Onderwijs en bedrijfsleven uit de regio Noordoost-Friesland werken samen in het project Sterk Techniekonderwijs.
Het gemeenschappelijke doel is om jongeren enthousiast te maken voor techniek en om onderwijs & bedrijfsleven beter op elkaar aan te laten sluiten.

Niet alleen nieuwe werknemers in de techniek zijn nu en in de toekomst hard nodig, maar ook medewerkers in het technisch onderwijs. Met elkaar geven we een impuls aan het technisch onderwijs en aan de toekomst van techniek in de regio.

 

Meer weten?

 

Vmbo-leerlingen voelen zich thuis bij ‘leuke technieklessen’ Friese Poort 

Alsof het de normaalste zaak van de wereld is, bewegen ze zich tussen de werkbanken en lascabines door. Toch zijn de drie leerlingen van het Dockinga College te gast bij ROC Friese Poort in Leeuwarden. De vmbo-vierdeklassers voelen zich evenwel als een vis in het water bij de serie kennismakingslessen. ,,Dit is hartstikke leuk. We leren hier heel veel.” 

Dat Sale, Basel en Luca onder leiding van lastechniekinstructeur Ype Bijker deze woensdagmiddag in de praktijkruimtes van Friese Poort aan de Anne Wadmanwei lekker aan de slag zijn, is een uitvloeisel van een samenwerking tussen de mbo-school en het Dockinga College. De insteek is om een doorgaande leerlijn te ontwikkelen en de aansluiting tussen het voortgezet - en het middelbaar beroepsonderwijs beter en soepeler te laten verlopen. 

Wekelijkse uitwisseling

Het stimuleringsproject Sterk Techniekonderwijs Noordoost-Friesland (STO-NOF) maakt de wekelijkse uitwisseling tussen de beide scholen mogelijk. Deze interactie werd ruim een jaar geleden daadwerkelijk in gang gezet. In de herfst van 2021 toog projectcoördinator en techniekdocent Fred Hoekstra van het Dockinga College voor het eerst met een groepje vmbo-basis/kader-leerlingen richting de Friese hoofdstad. Gestart werd er met lessen in de opleiding timmeren, installatietechniek en ict. ,,De jongens waren enthousiast en maakten de opdrachten goed”, zag decaan Lenze Kielstra van Friese Poort.

Door de covidpandemie kenden de lessen in de eerste maanden een ietwat onregelmatig verloop. Maar inmiddels draaien de diverse oriëntatie- en vakliedenprogramma’s op volle toeren. Behalve de ‘lasleerlingen’ zijn ook Lorenzo, Jarno en Monte van het Dockinga College deze middag in Leeuwarden om er mechatronica te volgen. ,,Dit is mooi en van toegevoegde waarde”, zo laten ze tijdens het technisch tekenen weten. Het gaat ook prima, stelt docent werktuigbouwkunde Rutmer Siebenga die in de voorgaande weken twee lessen pneumatiek verzorgde. ,,Deze jongens weten wel welke kant ze uit willen.”

Samenwerking vmbo-mbo

Dat er via STO-NOF wordt geïnvesteerd in de samenwerking tussen het vmbo en het mbo is in de ogen van Kielstra ‘een goede zaak’. ,,Het is belangrijk dat leerlingen van het vmbo zicht krijgen op hoe het op het mbo gaat én dat ze dan vervolgens een bewustere keuze kunnen maken.” Veel leerlingen zijn - meer dan voorheen - zoekende, is de ervaring op ROC Friese Poort. ,,Vorig jaar waren er een heleboel jongens en meisjes die switchten. Dat is ook dit jaar weer het geval, al vóór de kerstdagen...”

Volgens Kielstra is er veel onwetendheid en onbekendheid over de opleidingsmogelijkheden rond de technische branches. ,,Er zijn heel veel mensen die niet in de gaten hebben wat wij hier allemaal doen en wat er allemaal mogelijk is. En dat terwijl een chronisch gebrek is aan technisch personeel.” Vanuit dat oogpunt is het enorm van meerwaarde dat er wekelijks vmbo-leerlingen vanuit Dokkum naar Friese Poort komen. ,,Het helpt de leerlingen ook om op het goede spoor te komen”, weet lasinstructeur Bijker.

Voor een goede en brede oriëntatie van de leerlingen zou decaan Kielstra het trouwens leuk vinden wanneer er bij Friese Poort tweedejaars vmbo’ers over de vloer zouden komen die ‘helemaal geen idee van techniek hebben’. ,,Dan kun je die leerlingen vertellen wat er allemaal te doen is en ze bijvoorbeeld bij een bedrijf de mogelijkheden laten zien.”

Project uitbreiden

De kennismaking van vmbo-leerlingen met het mbo-onderwijs betreft momenteel alleen nog scholieren van het Dockinga College. Het streven is om het project uit te breiden met leerlingen van het Lauwers College in Kollum. ,,Het moet organisatorisch ook allemaal kunnen”, wijst projectcoördinator Hoekstra op een praktisch aspect. Dat de scholieren baat hebben bij de lessen in Leeuwarden, staat volgens Hoekstra buiten kijf. ,,Het is zeer waardevol. Dit is in feite de start van hun mbo-opleiding.”

Daarnaast beleven de leerlingen veel plezier aan de lessen in Leeuwarden. ,,We hoeven ze nooit op sleeptouw hier naar toe te nemen”, lacht Hoekstra. Lasinstructeur Bijker heeft dezelfde ervaring. ,,Ze zijn enthousiast en pakken het heel goed op. Dan vinden wij het ook mooi.” In februari wacht de ‘lasstudenten’ Sale, Basel en Luca een formele afsluiting. ,,Ik hoop dat ze dat halen”, stelt Bijker. ,,Op deze manier geven we er ook waarde en cachet aan.”

Deze wekelijkse uitwisseling is een onderdeel van het deelproject 'Vernieuwd technisch vmbo'

 

Volg ons ook online!

 



Nieuwsgierig geworden?

Wil je meer informatie of een bijdrage leveren aan Sterk Techniekonderwijs? Wij komen graag in contact!
Stuur een e-mail via het contactformulier en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

 


 

Aanmelden nieuwsbrief

 

Samenwerkingspartners